Blog
6
min čítania

Rešpektujúca komunikácia na konci života

Publikované dňa:
3/6/25
Autor
Subscribe to newsletter
By subscribing you agree to with our Privacy Policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Umieranie je neoddeliteľnou súčasťou života, no v našej spoločnosti zostáva často tabuizovanou a odsúvanou témou. V kontexte zdravotnej a sociálnej starostlivosti, ale aj v osobných vzťahoch, je dôležité, ako o smrti hovoríme a ako s umierajúcimi komunikujeme. 

Práve tu zohráva kľúčovú úlohu rešpektujúca komunikácia, ktorá umožňuje človeku dôstojne prejsť poslednou fázou života a cítiť, že jeho potreby a hodnoty sú vypočuté a rešpektované.

Rešpektujúca komunikácia nie je iba o „pekných slovách”,ide o hlboký postoj úcty k osobe, ktorá prechádza procesom umierania. Táto komunikácia je založená na empatii, autentickom načúvaní, otvorenosti a ochote byť prítomný aj v bolestivých a ťažko pomenovateľných chvíľach. Umierajúci človek často zápasí nielen s fyzickými ťažkosťami, ale aj so strachom, osamelosťou, smútkom, či otázkami zmyslu. Rešpektujúca komunikácia umožňuje vytvoriť priestor, kde sú tieto pocity uznané ako prirodzené a hodné vypočutia.

V praxi to znamená byť k umierajúcemu prítomný, nielen fyzicky, ale aj emočne. Znamená to nebáť sa ticha, neponáhľať sa s odpoveďami, nepodceňovať význam jednoduchých otázok typu: „Ako sa cítite?“ alebo „Je niečo, čo by ste teraz potrebovali?“ Veľmi dôležité je tiež nevnucovať svoje predstavy o tom, čo by mal človek cítiť alebo robiť. Každý človek prežíva umieranie inak. Niektorí potrebujú hovoriť o duchovných otázkach, iní o svojich blízkych, ďalší možno iba ticho byť.

Rešpektujúca komunikácia sa prejavuje aj tým, že umierajúcemu poskytujeme pravdivé informácie citlivo, primerane jeho stavu a želaniam. Neznamená to „povedať všetko za každú cenu“, ale skôr vnímať, čo si dotyčný/-á želá vedieť a kedy. Klamať „pre jeho dobro“ často vedie k nedôvere a pocitu izolácie. Rešpekt znamená aj to, že ak si človek neželá hovoriť o smrti, nebudeme ho/ju k tomu nútiť.

Nemenej dôležitá je komunikácia s rodinou umierajúceho. Ich bolesť, smútok a bezmocnosť sú rovnako súčasťou procesu. Aj oni potrebujú byť vypočutí, informovaní a podporovaní. Mnohí z nich sú zároveň opatrovateľmi, ktorí sa denne starajú o svojho blízkeho a často sami trpia vyčerpaním či úzkosťou. Rešpektujúca komunikácia preto zahŕňa aj ich, ako partnerov v starostlivosti.

Základom rešpektujúcej komunikácie je dôvera. Tá sa buduje cez trpezlivosť, pravdivosť, vnímavosť a neodsudzovanie. V profesionálnom prostredí, ako sú nemocnice, hospicy či domovy sociálnych služieb, kde môže tento prístup výrazne ovplyvniť kvalitu posledných dní človeka. V osobnom prostredí zasa pomáha vytvoriť atmosféru zmierenia, pokoja a dôstojnej rozlúčky.

Komunikácia o smrti a s umierajúcimi nás konfrontuje s vlastnou zraniteľnosťou. No práve v tom je jej hĺbka a ľudskosť. Niekedy stačí len byť, počúvať, držať za ruku, nesúdiť, mlčať, keď treba. V takých chvíľach sa často deje to najdôležitejšie: človek cíti, že nie je sám.

7 princípov rešpektujúcej komunikácie pri umieraní

  • Rešpekt k dôstojnosti a autonómii umierajúceho – rešpektovať jeho/jej priania, rozhodnutia, tempo
  • Empatické a aktívne počúvanie – byť plne prítomný/-á, nevkladať vlastné hodnotenia
  • Pravdivosť a otvorenosť – komunikovať úprimne, ale citlivo a s ohľadom na potreby človeka
  • Trpezlivosť a vnímanie ticha – vedieť vydržať aj ťažké, mlčiace, alebo emocionálne chvíle
  • Cit pre individuálne potreby a hodnoty – vnímať duchovné, kultúrne, osobné rozdiely
  • Podpora emocionálneho vyjadrenia – dať priestor aj pre slzy, hnev, smútok
  • Zohľadnenie aj potrieb blízkych – komunikovať aj s rodinou s úctou a porozumením